TiK

V minulosti to bylo bez zábran, chápeš? Bylo to bez starostí a všechno bylo jako první jízda. Tam, kam jsi jel, tam nikdy nejel nikdo jinej

Chybí terény i „škola“ pro in-line bruslaře

Chybí terény i „škola“ pro in-line bruslaře
Fórum čtenářů výběr z dopisů, kráceno

V pátečním vydání MF DNES mě zaujal článek s názvem Nové riziko na silnicích: bruslař v protisměru. Diskuse na téma, zda je bruslař chodec (tak jak nyní stanoví zákon), nebo zda by se měl chovat jako cyklista, trochu připomíná debatu o tom, zda první byla slepice nebo vejce. V případě bruslí je tím hlavním problémem fakt, že není k dispozici dostatek terénů, kde by se tento sport dal bezpečně provozovat. Tím neříkám, že je nutné stavět specializované stezky pro in-line. Říkám tím, že je potřeba při výstavbě současných cyklostezek a chodníků brát v potaz i požadavky na parametry těchto staveb z pohledu provozování in-line bruslení. Současná národní strategie rozvoje cyklodopravy v sobě totiž vůbec nemá zakomponovanou část, která by na in-line bruslení pamatovala a přitom se jedná o sporty, které jsou si použitým terénem velice blízké. Současně s tím je třeba intenzivně pracovat na zvyšování schopností bruslařů svoje „stroje“ ovládat. Ostatní účastníci silničního provozu mají totiž celkem propracovaný postup, jak se účastníkem stanou (auta – autoškoly, cyklisti – výuka dopravní výchovy na školách). Bruslaři z toho tak trochu vypadávají.

Víťa Žalud

S Víťou obvykle souhlasím. A i s většinou jeho příspěvku se dá jen souhlasit.

Naco stavět specializované inline stezky, když stačí myslet u tvorby stávajících chodníků/cyklostezek ?

Ale:

Horší je část intezivně pracovat na zvyšování schopností. Vidím tam cestu pro různé školy a školení (pochopitelně s akreditací ministerstva), stezky “bez průkazu vydaného XY vjezd zakázán”, zákonnou regulaci a s tím plynoucí omezení bruslení – tam, kde to není dovoleno se bruslení zakáže a hotovo. Konec streetu či využívání bruslí jako dopravního prostředku, začátek represí ze strany Policie. A myslím, že všichni máme představu, jak v ČR podobné věci (ne)fungují a jediné, co pak spolehlivě funguje je ten tunel.

V extrémní situaci vydávání “řidičáků” a bodového systému pro bruslaře.

Protože spoléhat na zdravý rozum a v zákoně formulovat (třeba) bruslař může využívat chodníky kde jsou, cyklostezky a poi silnici může jezdit vpravo. Zároveň nesmí nikoho ohrozit a doufat, že to bude fungovat je naivní.

Ale zpět na začátek.

Proř by vlastně měli bruslaři mít speciální kategorii ? Vlastní pravidla ? Jsou chodci. A hotovo. Tím pro ně platí dost a dost pravidel  i povinností. To, že je nedodržují ani oni, ani okolí je pak další věc. Proč by měli mít zrovna bruslaři vlastní pravidla ? A co sáňkaři ? Nebo oštěpáři ?

Nebylo by lepší než vymýšlet do džungle právního řádu další pravidla vymáhat dodržování těch současných ?

Asi nebylo.  Bez biče a policajta za rohem prostě asi nic fungovat nebude.