TiK

V minulosti to bylo bez zábran, chápeš? Bylo to bez starostí a všechno bylo jako první jízda. Tam, kam jsi jel, tam nikdy nejel nikdo jinej

Student vylepšil kolečkové brusle NOVINKY Z VYS…(import z brusle.info/blog)

Student vylepšil kolečkové brusle

NOVINKY Z VYSOKÉ ŠKOLY V LIBERCI Liberecká technická univerzita dvakrát výrazně uspěla v prestižní soutěži Cena Inovace. Hospodářská fakulta v kategorii Best Partnership díky přeshraniční spolupráci a Josef Ďuriš s projektem vylepšení in-line kolečkových bruslí

Liberec – Druhé místo v prvním ročníku speciální soutěže „Cena Inovace STUDENT 2008“ získal student druhého ročníku Fakulty strojní Technické univerzity v Liberci Josef Ďuriš za projekt Inovace in-line kolečkových bruslí.

Josef Ďuriš se zaměřil na vyřešení nerovnoměrného opotřebování koleček na in-line bruslích a svůj úspěšný projekt realizoval ve spolupráci s Hochschule Zittau – Görliz. „Díval jsem se, jak bruslaři při odrazu napínají nohy, a do kontaktu s podložkou se tak dostává jen přední kolečko. Člověk se odráží do strany a přední kolečko se ve srovnání dalšími podstatně více obrušuje. To poslední se prakticky neobrušuje vůbec. Napadlo mě, že bych mohl tento problém vyřešit,“ řekl student druhého ročníku libereckého magisterského oboru „Inovační inženýrství“.

Pozn. Tik: nevim, jak to dělá, ale já mám nejvíc ojeté poslední dvě kola…

Liberecký vysokoškolák vylepšil in-line brusle Josef Ďuriš tak do studentské soutěže přihlásil novou konstrukci in-line kolečkových bruslí

Rozdíl je v tom, že podvozek není k botě uchycen celý, ale jen vepředu, a bota se tak může pohybovat. Konstrukce je opatřena také speciální pružinou zajišťující návrat boty na podvozek.

„Ve fázi odrazu je noha sice ve stejné poloze jako předtím, ale v kontaktu s asfaltem jsou nyní neustále všechna kolečka. Tlak se roznese na větší plochu, kolečka se už tolik nesjíždějí,“ vysvětlil svůj nápad připravený k patentování Josef Ďuriš.

Dodal, že při práci využíval modely vytvořené v konstrukčním programu Catia, který používal na Hochschule Zittau.

Hlavní součástka byla pro prototyp vyřezaná vodním paprskem z duralu. Na každou brusli jsou potřeba dvě.

V sériové výrobě by se ale podle Josefa Ďuriše volilo levnější vystřihování z plechu. Do řešení svého projektu se zabral natolik, že se dokonce rozhodl ho dotáhnout do konce ve své diplomové práci.

Pozn. Tik: Silně mi to připomíná klasické "klapačky". Ale nechám se překvapit. Zatím se nedovedu představit přenos síly odrazu (uch…už mluvím jak rychlobruslař) po celou dobu záběru.
A ještě mě napadá kacířská myšlenka: tolki času a energie věnované na výzku a výrobu vs. současná cena za několik koleček…

Pořadatele soutěže návrh studenta Ďuriše zaujal také proto, že je směrován pro volnočasové aktivity v Euroregionu Nisa.

Lepší brusle využijí lidé nejen v pohraničí „Inovované in-line brusle jsou jako dělané na míru pro využití cyklostezek v příhraniční oblasti. Zejména v Německu jsou tyto stezky velmi pěkné a mají dobrý povrch. My v Čechách máme ještě hodně co dohánět,“ uvedla koordinátorka české části ERN a vedoucí sekretariátu Akademického koordinačního centra Euroregionu Nisa (ACC).

JAROSLAVA KOČÁRKOVÁ