Test ložisek kombinovaný s nostalgiíCíl: otestovat…(import z brusle.info/blog)
Test ložisek kombinovaný s nostalgií
Cíl: otestovat životnost ložisek, možnosti vyčistění a recyklace
Metodika:
- Zajištění ložisek: stačí několik desítek let jezdit na bruslích. Občas namísto pravidelné údržby ložiska prostě vyhodit do krabice (po jízdě deštěm, sešlostí stářím či prostě pocit „že to nejede“). V krabici nechat uležet devět let. Viz. Datované kolečko 1998.
- Prvotní test. Vyházet z krabice a rukou ozkoušet, zda se točí. Pokud ano, uložit na hromadu A. Pokud ne, na hromadu B.
- Test boční vůle: z hromady A vzít postupně ložiska a zkusit, jak moc se viklají. Pokud málo až vůbec, uložit na hromadu „k možnému dalšímu použiti“, pokud víc, uložit na hromadu „možná k dalšímu použití“
- Očista: obě hromady prolít odmašťovadlem (cosi chemického, odmašťuji tím brzdy na kole a získávám to z laboratoře na litry) a zkusit, zda ložiska z kterékoliv hromady není možné či nutné přeřadit na hromadu jinou.
- Házivost + mazání: vrtačka s trnem, maximální otáčka (3000+ za minutu). Postupně za běhu navlékat ložiska. Pokud hází, do na hromadu s tím. Pokud vypadá použitelně, přidat za běhu pár kapek oleje (olej na kola a šicí stroje, a20kč lahev) a protočit. Uložit na hromadu pro další použití.
Praxe
Prvotní postřeh: ani chirurgické rukavice nezabrání oleji všude.
V rámci úklidu skříňky přišla na řadu i krabice, kam ukládám kola a ložiska, která dosloužila. Hromada malých koleček z agresivu, něco ošoupaného z Pradědu, sem tam nějaký grind-plate -prostě maximální bordel.
A protože současná ložiska v bruslích začala vyluzovat nelibé zvuky, rozhodl jsem se spojit nepříjemné s užitečným a zkusit po několika letech „v šuplíku“ najít použitelná ložiska.
Na hromadě několika desítek ložisek převládaly no name abec1 Twincam 1 Made in China. Z nich se také vytřídilo nejvíce zachovalých kusů. Bohužel byla jedna prakticky kompletní sada, zřejmě jako důsledek jízdy v dešti, zcela zatuhlá a nepodařilo se mi je žádným způsobem protočit. Což je škoda, protože podle vzhledu byly používány minimálně.
Na druhém místě byly ložiska Labeda Abec 5. Z původní sady jich stále bylo použitelných 12ks ve slušném stavu.
Velmi slušné byly i ložiska Kryptonics Abec 3 – opět Čína. I přes silné opotřebování bočnic pořád velmi slušné.
A poslední použitelné zůstávají Humor Truck Abec 3 – jedou bez větší vůle, ale z jedné strany jen umělohmotný kryt a mnoho bordelu pod ním nebudí důvěru.
Závěr
Není. Jen trocha nostalgie nad bednou starých koleček, pár vzpomínek, jak a s kým jsem na nich jezdil a že je to zvláštní pocit celé to nasypat do popelnice.
Možná snad ještě pár kol, která nevydržela či srovnání se 80mm koly. A bordel na stole.