TiK

V minulosti to bylo bez zábran, chápeš? Bylo to bez starostí a všechno bylo jako první jízda. Tam, kam jsi jel, tam nikdy nejel nikdo jinej

Novinařina ? Žádná dřina !

Základem je tenhle článek na iděsu:

http://hradec.idnes.cz/hradecka-stezka-pisecnice-je-pro-nezkusene-bruslare-ruskou-ruletou-11b-/hradec-zpravy.asp?c=A100902_1443201_hradec-zpravy_klu

Fajn. Co se v něm dočteme ?

  • Cyklostezka pro bruslaře (já vím, oxyomorony nebrat)
  • 300 metrů z kopce a dole křižovatka
  • rychlost “hodně přes 40km/h)

Tak to je hrubá faktografická kostra. A jedna ilustrační fotografie.

hradec

Co jsme se dozvěděli ? Nic.

Chybí mi hlavně:

  • kvalitní fotodokumentace
  • záznam z gps (užji má skoro každý)

Z té fotky není abolutně nic poznat. Kdo fotil na dlouhé sklo (200mm a víc) ví, jak objektiv deformuje perspektivu a jak se z rovinz dá vyčarovat zvlněná krajina.

A rychlost ? Hodně přes čtyřicet je údaj jak…což takhle bruslař bez odrážení jede rychlostí 42km/h (podle gps). V této rychlosti je jeho brzdná dráha 70metrů (čísla jsem si zcela vymyslel.). To by bylo hned něco relevantního, z čeho se dá vyjít při plánování cesty.

Mimochodem – na Ladronce do tunelu to  bez odrážení těch 30, 35km/h jede také.

Ještě pár citátů vytrhaných z kontextu:

  • "Myslím si, že začátečníci a děti by rozhodně měli brusle zout. Je to opravdu hodně drsné," říká Adam, který k hájovně U Dvou závor sjel až na druhý pokus.
  • "Měl jsem strach, že se na křižovatce potkám s jiným bruslařem nebo třeba s traktorem," směje se hradecký dobrodruh, jenž sjel až s pomocí asistenta, který byl na křižovatce připraven zastavit provoz.
  • A byla to síla! Muselo to jet hodně přes čtyřicet kilometrů v hodině
  • Snad aby byl kritický úsek ještě víc adrenalinový, nechalo ho město vybavit zpomalovacími pásy. (…) bruslaře spíš rozhodí, protože vystupují milimetr nad povrch cesty (…)
  • Ta křižovatka by měla být vybavena buď semafory, nebo rovnou záchytnou sítí," navrhuje Adam.
  • "Chceme najít rozumné řešení, aby sjezd byl bezpečnější. Oslovíme bruslaře, kteří mají s podobnými úseky zkušenosti z jiných měst či ze zahraničí. Budeme vděční za každý dobrý nápad," říká mluvčí hradecké radnice Václav Svoboda.
  • Rekonstrukce 2,7 kilometru dlouhé Písečnice stála kolem osmi milionů korun.
  • In-line "šílenství" od té doby nabralo v Hradci takové obrátky, že během letních měsíců "pendlují" od Lesního hřbitova k hájovně U Dvou závor denně desítky bruslařů a jejich auta začala blokovat silnici. Město proto staví parkoviště pro 92 vozů, hotovo by mohlo být ještě letos.
  • Jestli k úpravě oblíbené Hradečnice skutečně dojde, dostanou Adam a další adrenalinoví nadšenci další dárek: velmi prudký sjezd k Černé stráni. Na kole tam není problém dosáhnout rychlosti přes 70 kilometrů v hodině, bruslaři by mohli být jen o málo pomalejší,

Pár podoteků:

Semafory mi přijdou jako nejhloupější ze všech hloupých nápadů. Jistě, sice ukáží, kdy je volno, ale budou spíš nebezpečné – pokud někde nezabrzdí pod kopcem sám a bude spoléhat na zelenou, co udělá, až mu v plné rychlostí deset metrů před semafory padne žlutá/ červená ?

Jak to udělat bezpečnější ? Už jsem to tu zmínil – dopravní značky s vyznačením situace. Nebo jsou opravdu bruslaři tak nesamostatní, že je třeba je vodit za ruku ? Pozor bude kopeček. Hele, už kopeček začíná. A tady končí, ale neboj, je to úúúplně bezpečné. Tak moc nepřemýšlej a jeď. My to vymysleli za tebe.

Parkoviště ? Aha. Brusle stále nejsou ani vzdáleně dopravním prostředkem. Je to sportovní náčiní. Není možné přejet přes město (proslaven Hradecká vrchovina) a jet dál. Je třeba dojet až k vyhrazeném prostoru a tam sportovat. Ono je vlastně třeba ten náklad helmiček a chráničů nějak dopravit na místo použití. Takže nebudeme přívětivější k lidem a budeme dál dláždit ulice a chodníky, aby se tak pro brusle staly nepoužitelné, ale zato jim u dopíchané cyklostezky uděláme parkoviště. Jsem jediný, komu to nepřijde v pořádku ?

A poslední sjezd. Na bruslích není problém rychlost nebo sjezd. Problém je rychle zastavit. Stačí udělat dostatečně dlouhý dojezd (či protisvah) a je poproblému. Což si lidé, kteří se i ve městě pohybují z kopce rychle vědí a podle toho si volí trasy. Ale to už by bruslaři zase museli začít samostatně myslet.

A co z toho plyne na závěr ?

Vlastně to potvrzuje mé názory na bruslaře. Pokud mají někde rovinu vyhrazenou pro sebe, ještě to nějak zvládají. Bohužel setkání s realitou (kopec, zatáčky, jiní bruslaři či lidé obecně) bývá nad jejich síly.

Pokud by tam zřizovatel stezka dal dopravni značnu Klesání a Křižovatka s doplňkovou 300metrů, považoval bych to za více než dostatečné.

PS. Trasu přidávám do “kde bych se rád projel”