TiK

V minulosti to bylo bez zábran, chápeš? Bylo to bez starostí a všechno bylo jako první jízda. Tam, kam jsi jel, tam nikdy nejel nikdo jinej

Garáže a baldachýn: další zásek do Letenské pláně

To jen  aby si někdo nemyslel, že Letná zůstane jako prostor “jen tak”. Nebo Stalin pro skejťáky. Nebo tak, je to bylo prezentováno před zahájením stavby tunelu Blanka.

Začnu pozvánkou:

3. procházka Praguewatch.cz: Letná – historie a aktuální proměny, které hrozí

Datum a místo: neděle 14. listopadu 2010 ve 13,00, sraz u kolotoče před Národním technickým muzeem (Kostelní 42)

Zveme Vás na procházku / debatu o historických a současných plánech na proměnu Letenské pláně. Půjde se po zásadních a trochu opomíjených stavbách – výdechu z Letenského tunelu či tenisových kurtech, jakož i současných jako je tunel Blanka. Průvodce, architekt Marek Kopeć (AVU), také upozorní na aktuální plány, kterými jsou baldachýn, Slovanská epopej či národní fotbalový stadion.

A dál už jsou převážně přebrané texty o budoucnosti Letné:

Kaplického knihovna nebo Pavilon Slovanské epopeje by na pár let debat o Letenské pláni stačily, jenže se nedávno objevilo další téma – povrchové úpravy související s výstavbou tunelu Blanka. První diskutovanou úpravou je val nad podzemními garážemi, které zřejmě díky chybě projektu budou vyčnívat až 1,8 m nad povrch. Val má místy nabýt až 6 metrů nad současnou úroveň pláně. Podle Prahy 7 je třeba tímto způsobem garáže zakrýt. Druhým tématem je tzv. baldachýn, střecha, která by zakryla val nad garážemi. Zadavatelem zakázky na úpravu Letenské pláně je Útvar rozvoje města, příspěvková organizace hl.m. Prahy.

Aneb magistrát to ví nejlépe. Zkazky o Metrostavu, který neví, co  hromadou hlíny přes pověsti o nevyužité (a nezregulované) Letné dostávají konkrétnější obrysy.

Krátká historie Letenské pláně

Letenská pláň představuje historicky nezastavěné území, které je od 19. století parkem. Týden po 17. listopadu roku 1989 se zde sešlo na 800 000 lidí při demonstracích proti komunistickému režimu. Pláň je nyní pro mnoho Pražanů a Pražanek hlavně místem pro trávení volného času, i když tuto funkci narušila stavba tunelu.

Nepodzemní garáže

„Nechtěli jsme to dělat nějak složitě architektonicky, ale spíš vše schovat – srovnat terén, zakrýt sjezd do tunelu Blanka, překrýt garáže a udělat něco jako přirozené hlediště,“ řekl pro Hospodářské noviny k valu a baldachýnu jeden z autorů studie. V jednáních o těchto úpravách z řad některých místních občanů, opozičních politiků a odborníků zaznívá odsudek toho, že podzemní garáže vůbec vystupují na povrch.

Kritika valu a baldachýnu

Zmíněné návrhy jsou kritizovány z hlediska historické podoby Letenské pláně. To znamená, že se argumentuje volnou průchodností a neoddělením této pláně od silnice Milady Horákové. Val by zde vytvořil bariéru a baldachýn by mohl bránit výhledu na Hrad. K celé věci vznikla petice, která je na stránkách o.s. Zachraňme Letnou.

Důležitým aspektem kauzy je určitá neochota radnice Prahy 7 probrat celý projekt s občany (viz peripetie ohledně setkání v KC Vltavská na konci září) a nekoncepční řešení prostoru symbolického významu jako je Letenská pláň, tj. bez architektonické soutěže (1).

Anna Anděrová, studentka architektury na ČVUT, anna_anderova@yahoo.com

Tolik http://praguewatch.cz/reports/view/119

119_1_1288600005 119_2_1288600006 119_3_1288600006 blanka-letna-garaze-300

Plus článek z ihned:

Letenskou pláň by měl obehnat obří val. Aby skryl vyčuhující podzemní garáže

Pražská Letenská pláň kvůli tunelu Blanka změní podobu víc než se čekalo: Na jejím okraji má totiž vyrůst šest metrů vysoký val, který ji oddělí od tepny Letné – ulice Milady Horákové.

Vyplývá to z plánů, které tento týden prezentoval na radnici sedmé městské části architektonický ateliér Radana Hubičky. Ten je například autorem právě stavěného mrakodrapu City Epoque na pražské Pankráci.

Proti původním plánům je to velká změna: Dosavadní vizualizace – které stále visí i na oficiálních stránkách stavby www.tunelblanka.cz – totiž předpokládají jen nepatrné zvýšení terénu.

Méně podzemní než se čekalo

Novou studii si objednal Útvar rozvoje města pražského magistrátu. Zjistilo se totiž, že několikapatrové podzemní garáže, které mají na Letné vyrůst jako součást tunelového komplexu Blanka, nebudou zas tak podzemní, jak se původně předpokládalo – vystupují 1,8 metru nad povrch.

„Problém je i to, že zářez vjezdu do tunelu je příliš dlouhý a že jsou tam i výstupy vzduchotechniky či výtahů z garáží,“ vysvětluje jeden z autorů studie Peter Suda, podle něhož se tak snažili schovat všechny objekty pod zem a „integrovat je do nějakého smysluplného celku“.

Architekti, jejichž koncept si město vybralo z pěti účastníků soutěže, proto naprojektovali val, který ze strany od stadiony Sparty prudce stoupá do šestimetrové výše a na druhou stranu pozvolněji padá do Letenské pláně. „Nechtěli jsme to dělat nějak složitě architektonicky, ale spíš vše schovat – srovnat terén, zakrýt sjezd do tunelu Blanka, překrýt garáže a udělat něco jako přirozené hlediště,“ dodává Suda.
Intimní ocelová pergola

Velká část valu se má také zastřešit dalších šest metrů vysokou „levitující ocelovou pergolou“. „Letná dostane intimnější charakter oddělený od té ulice a vlastně na tom územním valu vznikne multifunkční prostor, vznikne tam přirozený amfiteátr pro koncerty, akce, mítinky a zastřešení, které se dá i využívat třeba v horkých dnech,“ dodává Suda.

Nový plán má odpůrce ze strany zelených zastupitelů Prahy 7. „Tento návrh povede k poškození této části Letenské pláně. Navíc je v naprostém rozporu s dřívějšími vizualizacemi, které žádný val nepředpokládaly. Stejně tak nebylo v plánu stavět zcela zbytečnou a rozsáhlou střechu. Podél ulice Milady Horákové je naopak třeba doplnit stromořadí a keře,“ komentoval záměr Ondřej Mirovský, zastupitel Prahy 7 za Stranu zelených.

Není ani jasné, kolik by úprava na Letné měla stát. „Otázka, kolik to bude stát, nebyla předmětem soutěže,“ říká Suda, který je ovšem skeptický v tom, jestli jejich návrhy vejdou v život. „Spíš si myslím že se projekt realizovat nebude, protože na něj nebudou peníze,“ dodává.

Stanovisko Útvaru rozvoje města se nepodařilo získat. Ředitel Bořek Votava je služebně v zahraničí a nikdo jiný prý není oprávněn mluvit s médii.
Utajené plány

Architektonický ateliér Radana Hubičky a Útvar rozvoje města přesné plány, jak by se Letná měla změnit, nechtějí dát z ruky. V pondělí je architekti pouze stručně představili na radnici Prahy 7. Serveru iHNed.cz se podařilo získat jen méně kvalitní fotokopie.

„Jen nám je promítali z vlastního notebooku, zatím nám nic nedali. Předpokládám ale, že je brzy dostaneme. Chceme je sami vyvěsit na webu, aby o nich lidé mohli diskutovat,“ říká mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

Architekti plány odmítají dát z ruky s tím, že jsou majetkem zadavatele zakázky – tedy Útvaru rozvoje města. Jenže jak již bylo uvedeno, ředitel je nyní služebně v zahraničí a sekretariát odkazuje s dotazy na příští týden.

Takže co? Zase nám lhali. Zpočátku prezentovali něco, co nebude splněno, resp. bude úplně jinak a pravděpodobněji dráž.

Youtube kanál http://www.youtube.com/lepsipraha7