Jak jsem slíbil lidem z Radkova kurzu inline brusl…(import z brusle.info/blog)
Jak jsem slíbil lidem z Radkova kurzu inline bruslení – tady jsou fotky
Jak jsem slíbil lidem z Radkova kurzu inline bruslení – tady jsou fotky
Tak prý Bubo-svatba nabyla veřejná informace. Na Bubovo přání smazáno.
Ladronka
Pro koho vlastně je tato nechtěná dráha ? Zkusím tu (nejen) pro sebe shrnout pro a proti o Ladronce a dráze jako takové.
Jak to vzniklo ?
Rekonstrukci parku. Cesty dostaly nový povrch, přibylo značení a statek byl zrekonstruován. Později v něm byla zřízena půjčovna bruslí – která nejen že využívala příhodného parku, ale de fakto zlegalizovala bruslení na Ladronce.
Po rekonstrukci vzniklo rozdělení cesty na dvě části. Třetinu zabírá mlatová cesta pro chodce, dvě třetiny asfalt v polovině rozdělený bílou čarou ad od mlatu oddělený třemi řadami kostek.
Již toto nebylo úplně nejšťastnější, protože asfaltové pruhy jsou úzké – pokud má někdo na kole širší řidítka, zabere většinu pruhu.
Parková cesta je osazena dopravním značením: svislé ukazuje rozdělení na část pro chodce a na část pro cyklisty, vodorovné ukazuje cyklostezku a určuje směr jízdy.
Značky o bruslení/fitness využití (většinou vodorovné, např na Letné či ve Stromovce) chybí.
Podle výkladu zákona (Magazinline 1/07, str 12.) jsou bruslaři vedeni jako chodci a v případě dělení stezky na část pro kola a část pro chodce jsou povinni využít část pro chodce
Na dni otevřených dveři Ladronky jsme mluvili s architekty, kteří rekonstrukci parku Ladronka navrhovali, i s lidmi, kteří pro ně připravovali zadání. Všichni byli překvapeni, co se na Ladronce strhlo za bruslařské pozdvižení.
Www.ladronka.cz
Jak to bylo
Ladronku záhy začali využívat bruslaři. Co na tom, že tam teoreticky neměli co dělat. Ale bylo jich málo a všechno bylo bez větších problémů. Jak ale začalo přibývat bruslařů a houstnout provoz, začaly se objevovat první konflikty. Jejich zářným příkladem budiž diskuze na www.ladonka.cz, odkud čerpám citáty trhané z kontextu.
V diskuzích se prakticky všichni zaštiťují tolerancí – bohužel v jejich provedení ona tolerance vypadá ta, že oni (diskutující) mají pravdu a zbytek bude tiše tolerován někde jinde.
Takhle kvalitní dráha jako na Ladronce je podle mě fakt jedna z mála a dost mě štve, že se tam motají kolaři, kteří mají u nosu maxi-park Hvězdu, Šárku, a bezpočet dalších lokalit, neboť kolo nevyžaduje zdaleka tak hladký povrch jako kolečkáče.
Helena
První konflikty proběhly již tradičně mezi pejskaři a zbytkem světa. Pejskaři budiž samostatnou kapitolou. Na území hl. m. Prahy je volné pobíhání psů zakázáno všude. Kromě míst, kde je to výslovně dovoleno. Myslím, že už tohle může být překvapení pro mnoho pejskařů, jejichž mazlíci se prohání po ulicích.
Zatímco chodec nemá problém na psa zareagovat, bruslař na tom bývá hůře. Nikoli reakční dobou, ale rychlostí a setrvačností.
Co si chodec dává pozor na auto jedoucí 30km/h, cyklistovi jedoucí stejně rychle před kolo klidně vejde a bruslaře jedoucího opět třicet za hodinu více-méně ignoruje. Přitom brzdná dráha je prakticky v přesně opačném pořadí (nejrychleji zastaví auto, pak kolo a bruslař slajduje nejdále). O tom, že náraz bude plus mínus stejný a nejméně ohrožený je ze všech zúčastněných řidič netřeba spekulovat).
Neboli pes prohánějící se po dráze znamená ohrožení všech. Vina je v tomto případě jasná – pes bez vodítka.
Bruslařů ale nadále přibývalo. A začalo docházek k situacím, kdy se na dráze setkali ti, kdo jeli pomalu ruku v ruce vedle sebe a ti, co jeli rychle. A teď nastává problém.
Kdo koho omezuje ?
Zkusím použít selský rozum:
nejsou stanovena pravidla o využití ani minimální rychlosti. Neboli staré známé „ přizpůsobení rychlosti stavu vozovky a situaci“. Ten kdo jede zezadu/rychle má veškerou zodpovědnost za předjetí.
Dneska jsem právě jednu takovou bruslařku potkal. Musel jsem ji 2x předjíždět a povím Vám všem, že oba případy byly taktak na hraně
Naproti tomu kdokoliv má zodpovědnost za to, že nevzniknou nepředvídatelné rychlé změny směru či rychlosti.
Kdyby lidé nejezdili vedle sebe ve dvou až čtyřech, tak by to nebyl problém pro kohokoli, ale vyhněte se když se míjí dvojice nahoru, trojice dolu a mezinima to musí ustát ještě speeďáci
kapa
Postupně se objevila skupina bruslařů, která si začala nárokovat Ladronku za svou. Argumenty, že je to jediná dráha, že nemají kde trénovat. Ladronka se tak dostala i do oficiálních tréningových rozpisů. A spostupně se obě skupiny utvrzovaly v tom, že vlastně oni jediní mají na Ladronku právo.
Jak to je
Situace se stávala pomalu neudržitelnou – obzvlášť když si rychlejší bruslaři vybrali pro svou jízdu den či hodinu, kdy by bylo možné předpokládat zvýšený provoz (řekněme víkend odpoledne). Svými způsoby, které často dávaly najevo nadřazenost budilyi nevoli všech ostatních. A ti jim o to méně ochotně uhýbali z cesty.
chodím bruslit sama, držím se ve svým pruhu a jednou mi předjíždějící "speed vlak" co jel naproti pěkně podrazil brusli, byl to hroznej držkopád… vůbec ničeho si nevšimli, jeli dál.
Míša
Došlo to tak daleko, že vlastník Ladronky, Městská část Praha6 zakázala rychlobruslení. Což ovšem vyvolalo poněkud ukřivděnou reakci rychlejezdícíh. Vždyť oni přece pilně trénovali na své dráze, kam se jim ovšem ostatní pletli. Tak proč je najednou vyhánějí ?
Problém neni ve speeďácích, ty jezděj za sebou a uměji se vyhnout. Kdyby lidé nejezdili vedle sebe ve dvou až čtyřech, tak by to nebyl problém pro kohokoli, ale vyhněte se když se míjí dvojice nahoru, trojice dolu a mezinima to musí ustát ještě speeďáci
kapa
musíš se, Míšo, napřed naučit koordinovat své pohyby a zklidnit nervy natolik, aby Tě předjíždějící bruslaři nevyváděli z potřebné rovnováhy… pak nebudeš padat na ústa…martin
Jak to bude ?
Určitě bude mnoho pokusů o obejití nařízení.
Takze se muzu nejakymu straznikovi vysmat do xichtu, az bude delat problemy. "Nee, ja nejsem rychlobruslar, to jsem jel z kopce a neumim brzdit. A ze jsem jel ve vlaku? Ani ne, vidite tu snad nejaky koleje, po kterejch by nakej ten vlak mohl jezdit?" :)
Milan
Závěr
Osobně de domnívám, že zákaz rychlobruslení vyřeší problémy jen zčásti. Ubude té nejviditelnější části – ono přehlédnout pět rychlobruslařů ve vláčku lze jen stěží. Nebo záměrně.
Neubude ale bruslařů, kteří ohrožují sebe i ostatní neohleduplnou jízdou – v jakékoliv rychlosti. Nevím, zda rychlobruslaři sáhnou k nějakým odvetným akcím a protestním jízdám – osobně si myslím, že se to v nejlepším případě nepodaří zorganizovat. Natož nějaké jednání s magistrátem. Nevím, kde budou jezdit a do jisté míry je mi to jedno.
A vývoj na Ladronce ? Kdo ví. Snad to nedopadne tak, že dráha bude plná tupých motajících se hovad a všichni rozumní a ohleduplní bruslaři budou jezdit jinde.
A to je k letošní bouři ve sklenici vody asi tak všechno.
Doporučuji pozornosti (díky za upozornění Tygříkovi) – Lost in Prague.
http://www.brusle.info/blog/akce_all.php#182
Sice "jen" na kolech, ale nápad semi líbí.
Ladronka není tréninková aréna rychlobruslařů
Radnice Prahy 6 zakáže v rekreačním areálu Ladronka rychlobruslení a jízdu v závěsu na in-line bruslích. Důvodem jsou četné stížnosti lidí a obavy o bezpečnost rekreačních jezdců a dětí. Na Ladronce vznikají mezi oběma skupinami konflikty, někteří rychlobruslaři občas používají i ostřejší výrazy.
Datum publikace: 27.04.2007
Oblast zaměření: Kultura a sport
Katastrální území: Břevnov
Další informace: http://www.ceskenoviny.cz/domov/praha/index_view.php?id=249371
Areál volného času Ladronka v Břevnově do dnešní podoby oblíbeného rekreačního areálu pro všechny Pražany zbudovala Městská část Praha 6 v letech 2002 – 2005 nákladem zhruba sto miliónů korun. Pro velkou pestrost rekreačního vyžití a k příhodným prostorovým možnostem si areál okamžitě získal oblibu mezi návštěvníky, od nejmladších až po seniory. Bohužel, poslední dobou zintenzivněly stížnosti na chování rychlobruslařů neboli zastánců tzv. speedskatingu.
Proto musela radnice Prahy 6 upravit stávající návštěvní řád areálu.
„Od začátku bylo však jasné, že záleží pouze na chování a ohleduplnosti samotných návštěvníků a jejich respektování návštěvního řádu, zda bude provoz a využití Ladronky zachováno i nadále ve vybudovaném rozsahu a kvalitě,“ zdůvodnil doplnění návštěvního řádu starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa a dodal: „Bohužel si rychlobruslaři neuvědomili, že areál, byť má inline dráhu, je určený i pro cyklisty, chodce, běžce, rodiče s dětmi či bruslaře amatéry, kteří se s tímto sportem teprve seznamují. Není a nikdy nebude tréninkovou arénou rychlobruslařů připravujících se na své závody.“
Stížnosti na tréninky rychlobruslařů, které na radnici zasílalo poslední dobou stále více rozzlobených občanů, nesouvisely pouze s trénováním na dráze. Bohužel často obsahovaly popis chování samotných rychlobruslařů vůči ostatním rekreačním bruslařům. Podle svědectví se jednalo o projevy hulvátství, arogance, ohrožování rychlou jízdou, dokonce i používání vulgárních slov. To byl nakonec důvod, proč s účinností od 27. dubna 2007 byl upraven návštěvní řád Ladronky tak, aby se podobné projevy v areálu neodehrávaly.
Nově tak v návštěvním řádu přibyly věty:
1/ Žádáme návštěvníky a uživatele areálu o vzájemnou ohleduplnost a toleranci, zejména při využívání in-line dráhy.
2/ Z důvodu bezpečnosti na dráze určené pro jízdní kola a in-line brusle NENÍ DOVOLENO:
– jízda v závěsu dvou i více osob
– speedskating
– pořádání soutěží nebo závodních akcí bez předchozího souhlasu Městské části Praha 6
To, že in-line dráha na Ladronce se skutečně stala tréninkovým centrem, dokazují i webové stránky Českého svazu kolečkového bruslení www.rychlobrusleni.cz/inline/, na kterých je dokonce publikován rozpis tréninků a Ladronka zde figuruje nejčastěji.
Paradoxně i na stránkách svazu kolečkového bruslení se připouští, že nejpočetnější skupinou bruslařů jsou rekreační bruslaři. A stejně tak se dráhy pro rychlobruslaře zde popisují jako speciální ovály s mírně klopenými zatáčkami. “Fakta v obou bodech jasně hovoří proti oficiálnímu trénování rychlobruslařských týmů na Ladronce. Ladronka je určená právě pro nejpočetnější skupinu – rekreační bruslaře a nikdy nebyla projektována jako závodní dráha,“ domnívá se starosta Chalupa.
Pravidla moštárny Ladronky
Podle diskuze http://www.ladronka.cz/index.php?page=disc&disc=1909 dostali Ladronkáři cedule s probvozním řádem – který se očividně nelíbí všem, co tvrdili, že Ladronka je rychlobruslařů (viz mé jedovaté přestřelky v diskuzích (pokud to jeste nesmazali) na ladronka.cz
Kdo mi první inkriminovanou ceduli vyfotí ?
Aktualizace
Radnice Prahy 6 zakáže na Ladronce rychlobruslení
Praha – Radnice Prahy 6 zakáže v rekreačním areálu Ladronka rychlobruslení a jízdu v závěsu na in-line bruslích. Důvodem jsou četné stížnosti lidí a obavy o bezpečnost rekreačních jezdců a dětí. Podle starosty Tomáše Chalupy (ODS) na Ladronce vznikají mezi oběma skupinami konflikty, někteří rychlobruslaři občas používají i ostřejší výrazy.
"Ladronka je určena pro nejpočetnější skupinu rekreačních bruslařů a nikdy nebyla projektována jako závodní dráha," řekl novinářům Chalupa. Radnice jako vlastník areálu proto ihned změní návštěvní řád. Bude obsahovat i zákaz pořádání soutěží a závodních akcí bez souhlasu městské části. Vychází se podle starosty z toho, že slabší mají přednost.
Radnice ohledně kontroly dodržování návštěvního řádu požádá o pomoc strážníky. "Uděláme vše pro to, abychom ustanovení vymohli," zdůraznil starosta. Pravomoci však jsou v tomto případě poněkud omezené. Strážníci patrně budou moci jezdce, kteří řád překročí, z areálu jen vykázat.
"To, že se na dráze budou potkávat lepší a horší jezdci na bruslích a na kolech, je jasné," poznamenal Chalupa. Jsou podle něho samozřejmě bruslaři, kteří jezdí rychle, ale jsou korektní. K toleranci a ohleduplnosti bude vyzývat návštěvníky další nová pasáž řádu.
Ladronka se stala oblíbeným místem jezdců na in-line bruslích i kolech, běžců i lidí, kteří si tam jen vyjdou na procházku. V nynějším slunečném počasí je v podstatě stále plná lidí. Výstavbu areálu radnice dokončila před dvěma lety. Stála zhruba 100 milionů korun.
Komentář
Když byly problémy s pejskaři, strážníci v dosahu nebyli. Ale na hlídání bruslařů budou. Stejně jaké (alespoň podle tohoto článku) je to poměrně gumový paragraf:
Co znamená rychlobruslení a co jízda v závěsu ? Může to být v podstatě cokoliv a jistě dojde na oblíbený argument "ukažte mi záznam z radaru, že jsem jel rychle".
A tématu se přidává i inlajn.cz
A dnes kopíruji z ladronka.cz
Špatná zpráva pro fandy a příznivce značky Salomon – tato značka na letošní rok již nepřipravila novou kolekci bruslí a s výrobou inline bruslí končí!
Potvrzení z jiného zdroje jsem nenašel – bude někdo úspěšnější ?
Z náplavky parkoviště
Hynek Hanke
Spory o to, zda je možné na cyklostezku na pražské náplavce dát vzhledem k historickému charakteru města i jiný typ dlažby než kočičí hlavy, skončily poněkud svérázně. Z náplavky se udělalo parkoviště. Odsouhlaseno, vyznačeno, automobily zaplaveno. Zatímco všude v západní Evropě se města snaží omezovat počet parkovacích míst v centru a raději vytvářet pěší zóny, pruhy pro cyklisty a sázet zeleň, Praha statečně razí cestu přesně opačnou.
Jel jsem včera na kole po náplavce Rašínovo nábřeží. Je tam vyznačeno jedno parkovací místo vedle druhého téměř po celé délce náplavky, asi tak na jedné třetině už stojí automobily. Automobily jsem viděl i proplétat se tam mezi chodci, cyklisty a kočárky (náplavka je teoreticky pěší zóna). A tak předvolební slogan primátora Béma ,,Auta pod zem!&undefined;&undefined; plynule přešel v realitu ,,Auta i na náplavku!&undefined;&undefined;
Odteď je také jasné, kudy vede zkratka kolem věčně ucpaného nábřeží. Přece po náplavce! Již nepotřebnou značku ,,Cyklisto, sesedni z kola&undefined;&undefined; v úzkém místě před jednou restaurací údajně chtěli pracovníci technické správy komunikací nahradit značkou ,,Motoristo, tlač auto&undefined;&undefined;, ale tento návrh na poslední chvíli kdosi zamítl a tak se nejspíš děti krmící labutě mají na co těšit.
Proč RAdek tohle plánoval jako celodení akci, když se to dá zvládnout za necelou hodinu ?
Nebo už si napamatuju, na který kopec to chtěl ?