TiK

V minulosti to bylo bez zábran, chápeš? Bylo to bez starostí a všechno bylo jako první jízda. Tam, kam jsi jel, tam nikdy nejel nikdo jinej

Kde mohou jezdit bruslaři?27.6.2007 7:21, aktualiz…(import z brusle.info/blog)

Kde mohou jezdit bruslaři?

27.6.2007 7:21, aktualizováno 27.6.2007 19:23


OLOMOUC/PROSTĚJOV – Mohou se vyznavači in–line bruslí prohánět bezpečně a bez rizika pokuty po cyklostezkách? Strážníci tvrdí, že tam nepatří, protože se na ně zákon dívá stejně jako na chodce. Přesně opačný výklad však poskytlo ministerstvo dopravy – podle něj silniční zákon chodcům ani bruslařům pohyb na cyklostezkách výslovně nezakazuje.

Strážníci: Vyznavači jízdy na bruslích nepatří na stezky pro cyklisty. Ministerstvo: Zákon to nezakazuje

„Na cyklostezkách nemá bruslař co dělat,“ tvrdí ředitel Městské policie v Prostějově Jan Nagy. Stejně mluví i tisková mluvčí prostějovské republikové policie Alena Slavotínková či zástupce ředitele olomoucké městské policie Jaroslav Chytil.

Protože však bruslaři ve městě nemají moc jiných možností, kde se pořádně protáhnout, strážníci jim jízdu v místech pro cyklisty tolerují. „Nevím, že bychom jim dali pokutu. Jsme vůči nim shovívaví. Především jsme se doposud nesetkali s tím, že by byli natolik bezohlední, aby postih zasloužili,“ uvedl zástupce ředitele olomoucké městské policie Chytil.

Jenže mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka nabízí úplně jiný výklad silničního zákona. „Nikde není napsáno, že chodec nesmí jít po cyklostezce, a bruslař je chodec. Co zákon nezakazuje, to je dovoleno,“ reagoval Hanzelka. Ministerstvo na podzim připravuje komplexní novelizaci kritizované normy. „Vytvoříme expertní skupinu a uvítáme všemožné podněty. Klidně i na toto téma.“

Pro bruslaře je však zásadní, že jejich přestupky na místě vyřizují policisté, a ti mohou rozdávat pokuty. Pokud je člověk na kolečkových bruslích brán jako chodec, měl by jezdit po chodníku a na silnici vlevo – tím však komplikuje život sobě, pěším i motoristům. „Fakt nevím, že tady podle strážníků nemám co dělat. Ale taky nevím, kde v Olomouci bych měl jezdit,“ zlobil se v neděli osmadvacetiletý bruslař jedoucí v pruhu vyhrazeném pro bicyklisty v olomouckých Smetanových sadech.

Mnoho olomouckých vyznavačů jízdy na bruslích nyní míří na obchvat města, který spojí výpadovky na Brno a Mohelnici – zatím je ve výstavbě, ale protože už jsou některé úseky dokončené, bruslaři si tam užívají každé odpoledne perfektního povrchu.

Ať už je výklad silničního zákona jakkoli sporný, sportovci s kolečky na nohou jezdí všude. Proto také města zvažují, že pro ně postaví speciální trasy. Například v Prostějově plánují hned dvě stezky: v brzku má vzniknout ovál v Kolářových sadech a město také připravuje stezku kolem Hloučely, od stájí Kavalo až k Tiché ulici.

Také olomoučtí radní již dříve uvedli, že jsou ochotni dát na stavbu nové stezky pro in-line bruslaře až deset milionů korun. Jízda na kolečkových bruslích je totiž na třetím místě v žebříčku priorit sportovně naladěné veřejnosti. Nová dráha však nevznikne dřív než v příštím roce a zatím není jasné, kde přesně bude.

Má vůbec smysl stavět speciální dráhy pro bruslaře? Antonín Zajíček z odboru rozvoje a investic města Prostějova míní, že mnohem lepší a jednodušší by byla úprava silničního zákona tak, aby byl jeho výklad jednoznačný. „Nemá smysl budovat systém speciálních stezek pro bruslaře, tolik peněz nemáme, nejsou na to ani dostatečné prostory. Pro cyklisty se dělají stezky s kvalitním, hladkým živičným povrchem, které by mohli využívat i bruslaři,“ míní úředník.

Daniela Tauberová, Radim Havlík
Pozn. Domnivám se, že tenhle problém se netáká jen Olomouce. Schválně – co až potkáte městského stážníka, ve vší slušnosti se ho zeptejte a pak sem napište výsledek.