Jako každý rok na jaře a na podzim proběhne velká cyklojízda, mající za úkol upozornit na nedostatek cyklostezek a nevhodné podmínky v Praze pro cyklisty celkově.
Což o to, tyhle námitky nějaký proaktivní politik dovlečený před mikrofon vyvrátí a srocení kolařů něco naslibuje, ale to je asi tak všechno, co se děje. Dnes se takhle zviditelňoval Cyril Svoboda. V elastickém cyklodresu.
Mimochodem – zřejmě v každé zájmové skupině je několik jedinců, oblečených do něčeho „profi“ a „elastického“, kterým se většina pošklebuje. Ale to jen tak na okraj.
Sraz byl netradičně na Staroměstském náměstí. A jak je vidět podle fotek, z dav tvořilo devadesát procent cyklistů.
Modely kol byly různé – od hi-tech futuristických šílenosti po Sobi 20 (viděl jsem na vlastní oči – pamětníci ať zamáčknou slzu).
Po nekolika organizačních pokynech a trochu toho pokrytectví od politiků jízda začala. Na bezpečnsot dohlíželo mnoho policistů – ať na motorkách či kolech.
Směr Pařížská, poté kolem Nemocnice Na Františku a na Těšnově jsme se napojili na magistrálu. Pravda, sobotní odpoledne bylo poklidné a aut nemnoho, ale zácpu na magistrále jsme vytvořili. Celý dav (podle prvních odhadů kolem 2000 lidí) vyrazil po magistrále k Muzeu a směr Nuselský most.
Za Paláce kultury (pro mladší: Kongresové centrum) následovala otočka a tou samou trasou zpět na náměstí J. Palacha.
Lidí přišlo hodně, nálada byla dobrá. Skvělá byla i organizace – jak od Policie ČR, Dopravních podniků a hlavně organizátorů.
Je příjemné se projet po Praze, ale obávám se, že výsledek (větší podpora cyklistiky v Praze) nepřinese. Na to je to příliš mírné a snažící se nikoho nenaštvat.
Tomu na prvních ilegálních cyklojízdách odpovídala i nálada – že za „něco“ bojujeme, že „něco změníme“. Současná podoba „necháme je dvakrát za rok projet a pak od nich bude klid“
Věřím, že podobná akce každý druhý pátek odpoledne (a někdy i v neděli) by nějaký efekt mít mohli.
Budu se tedy těšit na další cyklojízdu. A do ní si budu v pražské dopravě hlídat záda.
Mají cyklisté zablokovat magistrálu?
Ne, neděste se, nic takového se nechystá. Probíhá sice Týden mobility, což je mezinárodní akce, která se snaží ve velkých městech propagovat hromadnou a cyklistickou dopravu, ale místní organizátoři z AutoMatu jsou konstruktivní a chápou, že v České republice nejsou blokády a razantní akce populární. Bohužel.
Těším se 22 na cyklojízdě
Kryptonics Tarmac / ložiska powerslide ABEC 7 – první dojmy
Jak už jsem tu avizoval, koupil jsem si nové „obutí“ pro brusle. Volba padla na kola Kryptonics Tarmac – i pro jejich cenu kolem 130Kč/kus.
Pak místo víkendového testování následovala lenost – až dnes jsem byl donucen. Kombinace dvou sad různě ojetých Labed plus nejlevnější ložiska z Tesca se ukázala být zcela nepoužitelnou.
Ložiska powerslide Abec7
První zrada přišla po otevření – jedná se o ložiska krytá kovem jen z jedné strany. Z druhé je malé plastové nic. Takže první velké zklamání.
Kryptonics Tarmac 80mm/82A
Jedná se o kola určená pro „urban skating“. Agresivnější jízdě odpovídá jak profil kola, tak minimální žebrování středu – to je tvořeno jen několika otvory.
Montáž by proběhla bez problémů, nebýt mého ohnutého rámu na bruslích – ale to je jen moje chyba.
Jízda.
Předem upozorňuji, že srovnávám s koly Team Labeda – která považuji za vynikající.
Jízda je taková… divná. Vlastnosti kol jsou pro mě trochu hádankou – zatímco při jízdě setrvačností jedou velice slušně a ztráta rychlosti je minimální, při pokusu o rychlou akceleraci mám pocit, že stojím na žvýkačce. Při přejezdu nerovností je ale tlumení otřesů minimální.
Na druhou stranu musím pochválit obratnost – díky plochému profilu jsou velmi obratná i v uspořádání flat.
Do smyku jdou vcelku ochotně a (aspoň zatím) nemají tendenci utrhnout se do slidu bez varování. Při grindech na lavičce vržou, ale i přesto na hraně slidujou obstojně.
V testu „kopec domů a zatáčka v parku“ se toto nové osazení ukázalo jako pomalejší, než ojetější Labedy. (Metodika: pustím to z kopce a pak ostrá levá na cestičku v parku. Nové Labedy vynesou do trávy či je to „o milimetry“, ojeté se dají stočit k prasklině zhruba v polovině šířky cesty. Kryptoniky byly více méně v polovině – v podstatě tam, co jsem se včera vracel na Labedách). Otázka je, co se stane za pár dní – rozjedou se ložiska a kola se trochu ojedou. Bude to rychlejší nebo ne ?
Co závěrem?
Kola ve mně zanechali velmi rozporuplné pocity. Při rozjezdu se chovají jako daleko měkčí, nárazy tlumí hůře než o dva stupně tvrdší Labedy.
Jsou obratné a také skoro o třetinu levnější než Labedy.
Doporučit nebo ne ? To je otázka. Za cenu 130Kč odvedou slušnou práci. Ale pokud jsem si zvykli na Labedy, zůstaňte u nich. Tohle je krok zpět.
Psáno po dvou hodinách intenzivního testování na Letné a v přilehlém okolí. Další dny a kilometry mohou můj názor změnit.
Doplnění:
Ve skateparku je to ka-ta-stro-fa. Valivý odpor při nájezdu na dřevěnou překážku velmi prudce roste. Houpání v rampě je tedy spíše dřina.
Cyklostezka má rozproudit region
BRUNTÁL – Kolem přehrady Slezská Harta na Bruntálsku povede do roka asi 50 kilometrů dlouhá cyklostezka, která bude v nejkrásnějších úsecích vhodná i pro in-line sporty nebo vozíčkáře.
Dnes poštou dorazily nová kola – pro nedostatek "švestek" od Labedy zkouším Kryptoniky – 80mm, tvrdost 82a. Cena 130Kč jedno.
Určené pro "urban skate" – takže ne tak sotrý profil a střed je až na pár dírek plný – snad žádné praskající žebrování.
První dojmy a recenze bude asi až po víkendu – zatím jsem a/liný měnit kola b/je mi líto takových krásných nových koleček.
Aktuálně:
lenost je tak veliká, že celý víken kola spokojeně odpočívají v krabici. A hledání dobrovolníka, který mi kola vymění "za dobré slovo a vlídné zacházení" se nesetkává s úspěchem.
Aktuálně:
nakonec jsem vymělil dvě ojetá kola na každé brusli za stejný typ, ale méně ojetá, která jsem našel ve škříni.
Plus ložiska z Tesca (abec7, cena 190Kč za osm)
Stavební práce pokračují a zatím ve svém důsledku totálně zabily příjezd od Špejcharu – přesněji řečeno ulice Od Špejcharu je z poloviny rozkopaná. Druhá polovina je plná hlíny a občas stavebních strojů.
Samotný vjezd na Letnou je překopán přes metr širokým pásem, hala – bala zasypaným hlínou a kamením. Objezd po trávě je rozježděn do bahna auty.
Na bruslích je to zcela marné a je lepší jet spíše od Chotkových sadů – tam je asfalt když ne dobrý, tak alespoň nerozkopaný.