Jako bruslař to do jisté míry vítám, protože cyklistů není až tolik a není problém vyhrazené pruhy využívat na bruslích – i když je to vlastně zakázané. Obzvlášť, když Praha chodníky už jen prakticky dláždí a tak je činí nesjízdnými.
Ale uvedené sumy jsou kosmické – a i já si říkám, jestli to vůbec pro těch pár kolistů stojí za to. čímž jsem si udělal oslí můstek pro citát, který mě včera zaujal v novinách:
Gayové a lesby tak mají jedno společné s ostatními diskriminovanými menšinami jako jsou Židé, muslimové a cyklisté. Čím více jsou společensky akceptováni, tím více se cítí diskriminováni. Je to ďábelský kruh, z něhož není úniku.
Henryk Broder
A o jakých cenách tu vlastně mluvím ? Od 250.000 Kč, častěji 3.000.000 Kč za kilometr cyklostezky. Více viz lidové noviny
PRAHA - Výstavba jednoho kilometru cyklostezky v Praze stojí od tří do více než stovky milionů korun. Vyplývá to z údajů, které dnes novinářům poskytl pražský cyklistický koordinátor Pavel Polák.
Záleží na vybavení stezky i povrchu, nejdražší jsou cyklostezky na mostních konstrukcích. Levnější jsou vyhrazené pruhy na silnicích, jejichž cena může začínat zhruba na 260.000 korun.
Cyklostezka odnikud
Za obyčejnou cyklostezku město zaplatí zhruba tři až pět milionů korun za kilometr. Náklady se navyšují tehdy, pokud je potřeba doplnit dopravní značení, kanalizační vpusti, zábradlí, obrubníky či osvětlení. Cena se tak může vyšplhat na desítky milionů korun za kilometr. Zatímco stezka na Rohanském ostrově stála tři miliony za kilometr, cesta po náplavkách vyšla na 5,5 milionu korun za kilometr a trasa mezi Pelc Tyrolkou a Kolčavkou na téměř 25 milionů korun.
NEJDRAŽŠÍ CYKLOSTEZKY MÁ PRAHA
Praha má nejdražší cyklostezku v Evropě, 3 km stály 150 milionů
Pokud stezka vede po mostní konstrukci, může se její cena pohybovat až mezi 105 a 175 miliony korun za kilometr. Například zavěšená lávka pod Pražským okruhem mezi Komořany a Lahovicemi stála v přepočtu na kilometr přes 118 milionů korun.
Výrazně levnější jsou opatření na současných silnicích, především vyhrazené jízdní pruhy. Za takovéto opatření zaplatilo město na Štefánikově mostě zhruba 261.000 korun za kilometr, za stejný úsek pak v Pobřežní ulici asi 680.500 korun, ve Vršovické pak 1,215 milionu korun.
Předražená cyklostezka ve Vysočanech
Výstavbu cyklostezek a cyklistických pruhů podle Poláka často komplikují majetkové vztahy. Například dokončení zavěšené lávky pod Pražským okruhem mezi Komořany a Lahovicemi blokují výkupy pozemků, přes které by měla vést nájezdová rampa. Majitelé podle Poláka nechtějí prodat městu pouze část pozemku, ale celou parcelu. Praha proto nyní hledá investora, který by pozemek odkoupil a vybudoval na něm například restauraci nebo cykloservis.
DRAŽŠÍ NEŽ DÁLNICE?
Cyklostezka za cenu dálnice? Vítejte v Praze
Část by pak poskytl Praze na stavbu rampy. Obdobný problém má Praha se záměrem propojit cyklostezku v Troji až do středočeských Klecánek. U hranice Prahy podle Poláka existuje pozemek, který vlastní italští majitelé. "Jedná se nám o 28 metrů, přes které bychom potřebovali projíždět. Majitelé ale nejsou k zastižení," poznamenal Polák.
Kvůli majetkovým vztahům se dlouhodobě řešila také stezka pod Vítkovem, kde část pozemků patřila Správě železniční dopravní cesty. Ta byla letos zkolaudována a na začátku června otevřena.
ČTK
Lidovky.cz
.